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Francis Lévesque, professeur, Ph. D.

Publications

Google Scholar


Publications dans une revue avec comité de lecture

Gouin, G., C. Aenishaenslin, F. Lévesque & A. Ravel (2021). Description and Determinants of At-Risk Interactions for Human Health Between Children and Dogs in an Inuit Village. Anthrozoos. https://doi.org/10.1080/08927936.2021.1926713

Rodon, T. J.-L. Ratel, F. Lévesque (accepté). Postsecondary Inuit Student from Nunavut Pathways: When Students' Satisfaction Meets Language Discrimination. McGill Journal of Education.

Lévesque, F. (2019). Ni animal de compagnie, ni animal de travail : l'intégration du qimmiq (chien) dans les familles inuites de l'Arctique central canadien avant la sédentarisation. Enfances Familles Générations. 32. https://doi.org/10.7202/1064508ar

Aenishaenslin, C., P. Brunet, F. Lévesque, G. G. Gouin, A. Simon, J. Saint-Charles, P. Leighton, S. Bastian & A. Ravel (2018). Understanding the connections between dogs, health and Inuit through a mixed-methods study. Ecohealth. 16(1): 151-160. https://doi.org/10.1007/s10393-018-1386-6 [P. Brunet est une étudiante de maîtrise qui travaille sous ma supervision]

Lévesque, F. (2018). Sixty Years of Dog management in Nunavik. Medicine Anthropology Theory. 5(3): 195-212. https://doi.org10.17157/mat.5.3.554.

Horowitz, L., S., A. Keeling, F. Lévesque, T. Rodon, S. Schott & S. Thériault (2018). Indigenous people's relationships to large-scale mining in post/colonial contexts: Toward multidisciplinary comparative perspectives. The Extractive Industries and Society. 5: 404-414. https://doi.org/10.1016/j.exis.2018.05.004

Brunet, P. & F. Lévesque (2017). Dynamiques culturelles et représentations sociales du chien dans la communauté inuit de Kuujjuaq (Nunavik). Études/Inuit/Studies, 41(2). https://doi.org/10.7202/1061441ar [P. Brunet est une étudiante de maîtrise qui travaille sous ma supervision]

Simon, A., J. Saint-Charles, F. Lévesque & A. Ravel (2017) Problématiques des chiens à Kuujjuaq : comment une approche de recherche en écosanté peut-elle aider à les résoudre? Études/Inuit/Studies, 41(2). https://doi.org/10.7202/1061443ar

Lévesque, F., M. Jubinville & T. Rodon (2016). En compétition pour construire des écoles: l'éducation des Inuit du Nunavik de 1939-1976. Recherches amérindiennes au Québec. XLVI(2-3): 145-154. [M. Jubinville est une étudiante de maîtrise qui travaille sous ma supervision]

Rodon T., & F. Lévesque (2015). Understanding the Social and Economic Impacts of Mining Development in Inuit Communities: Evidence from Past and Present Mines in Inuit Nunangat. Northern Review, 41: 13-39.

Rodon T., F. Lévesque & S. Kennedy-Dalseg (2015). Qallunaaliaqtut: Inuit Students' Experiences of Postsecondary Education in the South. McGill Journal of Education, 50(1): 1-22.

Lévesque, F. (2014). Revisiting Inuit Qaujimajatuqangit: Inuit Knowledge, Culture, Language and Values in Nunavut Institutions since 1999. Études/Inuit/Studies, 38(1-2): 115-136.

Rodon T., F. Lévesque & J. Blais (2013). De Rankin Inlet à Raglan, le développement minier et les communautés inuit. Études/Inuit/Studies, 37(2): 103-122.

Lévesque, F. (2010). Le contrôle des chiens dans trois communautés du Nunavik au milieu du 20e siècle. Études/Inuit/Studies, 34(2): 149-166.


Chapitres de livre avec comité de lecture

Paul, V., M. Jubinville & F. Lévesque (2020). Le travail collaboratif afin de dépasser l'approche colonialiste et se diriger vers une autochtonisation de la réussite scolaire. In G. Maheux, G. Pellerin, S. Enrique Quintriqueo Millán & L. Bacon (eds.) La décolonisation de la scolarisation des jeunes Inuit et des Premières Nations. Montréal : PUQ, p. 69-93.

Lévesque, F., M. Jubinville et T. Rodon (2019). En compétition pour construire des écoles: l'éducation des Inuit du Nunavik de 1939-1976. In M.-P. Bousquet et K. Hele (eds). La blessure qui dormait à poings fermés: l’héritage des pensionnats autochtones au Québec. Montréal: Recherches amérindiennes au Québec: 83-96. [Nouvelle publication modifiée d'un article paru dans RAQ en 2016].

Rodon, T. et F. Lévesque (2019). From Narrative to Evidence: Socio-Economic Impacts of Mining in Northern Canada. In C. Southcott, F. Abele, D. Natcher & B. Parlee (eds.) Resources and Sustainable Development in the Arctic. Londres: Routledge: 88-106.

Lévesque, F. (2018). Threatening the Fantasy of an Arctic Welfare State: Canada, Quebec and Inuit Dogs in Qikiqtaaluk and Nunavik between 1957 and 1968. In Robert J. Losey, Robert P. Wishart & Jan Peter Laurens Loovers (eds.) Dogs in the North. Stories of cooperation and co-domestication. Londres: Routledge: 172-190.

Lévesque, F. (2015). Là où le bât blesse : soixante ans de gestion des chiens au Nunavik. In Michelle Cros, Julien Bondaz et Frédéric Laugrand (eds.) Bêtes à pensées. Visions des mondes animaux. Paris: Éditions des Archives contemporaines : 65-85.

Lévesque, F. (2011). An Ordinance Respecting Dogs: How Creating Secure Communities in the Northwest Territories Made Inuit Insecure. In Michelle Daveluy, Francis Lévesque and Jenanne Ferguson (eds.) Humanizing Security in the Arctic, Edmonton: CCI Press: 73-90.


Textes soumis pour publication

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Édition

Laugrand F., & F. Lévesque (eds.) (2017). Bestiaire inuit. Numéro spécial de la revue Études/Inuit/Studies, 41(2).

Daveluy M., F. Lévesque & J. Ferguson (eds.) (2011). Humanizing Security in the Arctic, Edmonton: CCI Press.


Rapports

Lévesque, F. & D. Baril (2020). Cohabiter avec le navettage aéroporté. Le cas de Val-d'Or en Abitibi-Témiscamingue. UQAT. 21p.

Ildefonso, S., A. Ravel & F. Lévesque (2018). Human-Dog Interface Workshop. Université de Montréal et UQAT. 16p.

Rodon T. & F. Lévesque (2018). Chapter 9 - Education in Nunavut. In Trevor Bell (ed.) From Science to Policy in the Eastern Canadian Arctic: An Integrated Regional Impact Study (IRIS) of Climate Change and Moderization. ArcticNet, Quebec City: 251-267.

Rodon T. & F. Lévesque (2018). Chapter 24 - Postsecondary Education in Nunavut: Understanding Inuit Students' Experiences and t heir Educational and Professional Success. In T. Bell & T. Brown (eds.). From Science to Policy in the Eastern Canadian Arctic: An Integrated Regional Impact Study (IRIS) of Climate Change and Moderization. ArcticNet, Quebec City: 549-560.

Asselin, H., S. Basile, F. Lévesque, È-M Nadon-Legault (2017). Accroître la capacité des peuples autochtones à participer à la recherche et à en bénéficier. CRSH synthèse. 29 p.

Lévesque, F., F. Cornellier (2015). Imaginer les enjeux futurs de la recherche: Les Premiers Peuples et la recherche au Canada. Val-d'Or: Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue.

Jubinville, M., F. Lévesque (2015). Développement d'une offre de formation postsecondaire adaptée aux réalités des populations Inuit du Nunavik. Val-d'Or: Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue.

Rodon, T., F. Lévesque (2014). Monitoring educational and professional success amongst Inuit of Nunavut who have registered in a postsecondary program. Final Report. Québec: Chaire de recherche sur le développement durable du Nord.

Harris, J., P. Goldring, M. Redfern, N. Morrison, A. Glaze; T. Iacobelli, F. Lévesque, B. Johnson, J. Bard Miller & B. Cameron. (2013). Qikiqtani Truth Commission. Community Histories 1950-1975. Iqaluit: Qikiqtani Inuit Association.

Rodon, T., J. Grenier, J. Keller & F. Lévesque (2013). Gap Analysis: Mining Development in Canada. Préparé pour le projet CRSH Resource and Sustainable Development in the Arctic (ReSDA).

Blais, J. (avec F. Lévesque et T. Rodon) (2013). Les impacts et les bénéfices de la mine Raglan auprès des communautés inuit de Salluit et de Kangiqsujuaq au Nunavik au niveau social. Québec: Ministère des Ressources naturelles du Québec & Chaire de recherche sur le développement durable du Nord.

Lévesque, F. (ed.) (2012). Improving Access to University Education in the Canadian Arctic: Learning from Past Experiences and Listening to Inuit Student Experiences. Kuujjuaq Workshop, November 2011.

Harris, J., P. Goldring & F. Lévesque (2012). Chapter 5 Cultural Themes. In NS1101: Hudson Strait and Foxe Basin Marine Regions, Rapport soumis à Parc Canada.

Lévesque, F. (2011). Final Report: Inuit Voices in the Making of Nunavut, SSHRC.

Lévesque, F. (2008). Études de cas sur les notions de culture, d'identité et de communauté dans le contexte juridique canadien. Examen de litiges métis. Prepared for the Ministère des Ressources naturelles et de la Faune du Québec.

Lévesque, F. (2007). La culture dans l'œuvre de Russel Bouchard. Rapport anthropologique. Prepared for the Ministère des Ressources naturelles et de la Faune du Québec.


Publications sans comité de lecture

Rodon T., F. Walton, F. Abele, F. Lévesque, S. Kennedy-Dalseg and D. O'Leary. (2014). Improving Access to University Education in the Canadian Arctic. Learning from Past Experiences and Listening to the Inuit Students' Experience. Northern Public Affairs, Special Issue: 72-77.

Lévesque, F. (2011). Investigating the Inuit-Canadian Government Relationship. Claiming about the Fate of Inuit Dogs and Inuit Leadership. In 17e Congrès d'études Inuit - 17th Inuit Studies Conference.

Lévesque, F. (2009). Cultures et passés : Réflexion sur les interprétations historiques divergentes à partir du contrôle des chiens des Inuit. In Caroline Hervé and Julie Rodrigue (eds.) Cahiers du CIÉRA #4. La rencontre des nations au Québec: une histoire à négocier, CIÉRA, Québec : 75-88.

​​​​​​Francis Lévesque
Professeur
École d'études autochtones

Campus de Val-d'Or
Téléphone : 819 874-8728 poste 6518 | local 4214 ​
Téléphone secondaire : 1 866 891-8728 poste 6518
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